Η Δεινή Θέση της Ελλάδας και το Κίνημα για την Κατάργηση της Δουλείας
Οι Αμερικανοί είδαν στην Ελληνική Επανάσταση ένα συμβολισμό των αγώνων που διεξάγονταν στη χώρα τους κατά της δουλείας, συνδέοντας τις δικές τους εσωτερικές ανησυχίες με το ενδιαφέρον για την ελληνική σύρραξη.
Έγχρωμοι παρατηρητές στις ΗΠΑ ήταν εκείνοι που πρώτοι άρχισαν να συνδέουν την Ελληνική Επανάσταση με τη δουλεία στην Αμερική. Αυτή η ‘μαύρη’ εκδοχή του Φιλελληνισμού εμφανίστηκε στο σημαντικότερο κείμενο έγχρωμου συγγραφέα υπέρ της κατάργησης της δουλείας στη δεκαετία του 1820— πρόκειται για το έργο του David Walker Appeal to the Coloured Citizens of the World. Ωστόσο, για τους Αφροαμερικανούς και τους Λευκούς υπέρμαχους της κατάργησης της δουλείας, η πολιτική καταπίεση που ασκούσαν οι Οθωμανοί σε βάρος των Ελλήνων και η πώληση Ελληνίδων και Ελληνόπουλων στα σκλαβοπάζαρα ωχριούσε μπροστά στη φρίκη της δουλείας στον αμερικανικό νότο.
Παρόμοιες επικρίσεις για ρατσισμό και υποκρισία έγιναν κατά την υποδοχή της Ελληνίδας Σκλάβας. Η εφημερίδα του Frederick Douglass North Star δημοσίευσε μια σαρκαστική κριτική για το έργο: «Λυπόμαστε και αγαπάμε τη φτωχή και ντροπιασμένη Ελληνοπούλα... Και στην συγκινημένη καρδιά και στο παρατηρητικό μάτι ΟΛΕΣ ΟΙ ΣΚΛΑΒΕΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΔΟΥΛΕΜΠΟΡΟΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥΡΚΟΙ, κακοί, σκληροί και μισητοί και είναι τα ονόματά τους Χασάμ, Σελίμ, Τζέιμς ή Χένρι».
-
slavery
Η Ελληνίδα Σκλάβα, έργο φιλοτεχνημένο από τον Αμερικανό γλύπτη Hiram Powers που ζούσε στη Φλωρεντία, είναι ένα από τα πιο διάσημα γλυπτά στην Αμερική του 19ου αιώνα. Το ολόσωμο γυναικείο γυμνό, που χρονολογείται μεταξύ 1841 και 1843, αναπαριστά μια νεαρή Ελληνίδα απογυμνωμένη και αλυσοδεμένη σε ένα σκλαβοπάζαρο — μια αναφορά στις φρικαλεότητες που διέπραξαν οι Οθωμανοί κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης. Κατ’ επέκταση, σύντομα συνδέθηκε με τη μακρόχρονη διαμάχη για τη δουλεία στις Ηνωμένες Πολιτείες.
-
slavery2
Η Ελληνίδα Σκλάβα έκανε περιοδεία σε πολλές αμερικανικές πόλεις από τη Βοστώνη μέχρι τη Νέα Ορλεάνη μεταξύ 1847 και 1849, και πάλι στη δεκαετία του 1850, όπου προσέλκυσε τεράστια πλήθη και προκάλεσε ξεσπάσματα διαμαρτυρίας αλλά και επαίνους.
R. Thew, “The Greek Slave from the original statue at the Dusseldorf Gallery (New York),” Cosmopolitan Art Journal, 1857.
Λιθογραφία. Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου -
slavery3
Hiram Powers. Φωτογραφία εποχής.
GraphicaArtis/Corbis -
slavery4
Η Ελληνίδα Σκλάβα ήταν επίσης το κεντρικό έκθεμα στο περίπτερο των Ηνωμένων Πολιτειών στη Μεγάλη Έκθεση του 1851.
John Absolon, View in the East Nave (The Greek Slave, by Powers; from Recollections of the Great Exhibition). Day & Son Ltd. (London 1851).
The Metropolitan Museum of Art -
slavery5
Καρικατούρα του σατυρικού περιοδικού Punch βασισμένη στην Ελληνίδα Σκλάβα.
John Tenniel, The Virginian Slave, 1851. Punch Limited -
slavery6
Πρώτη έκδοση της Καλύβας του Μπάρμπα Θωμά
Harriet Beecher Stowe, Uncle Tom’s Cabin; Or, Life Among the Lowly (Βοστώνη 1852).
Wikimedia Commons -
slavery7
Δημήτριος Ζωγράφος, Πτώσις της Κωνσταντινουπόλεως, 1836—1839.
Υδατογραφία που εικονογραφεί τα Απομνημονεύματα του Στρατηγού Ιωάννη Μακρυγιάννη.
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα -
slavery8
Δημήτριος Ζωγράφος, Πτώσις της Κωνσταντινουπόλεως, 1836—1839. Υδατογραφία.
Λεπτομέρεια: η Ελλάδα με τα δεσμά της δουλείας.
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα -
slavery9
Harriet Beecher Stowe, Η καλύβη του Θωμά. Μυθιστορία νεωτάτη. Υπό Ερριέτης Βειχερίας Στόβης. Μεταφραστής Ιωάννης Καρασούτσας. Παράρτημα "Πανδώρας". 1860.
Wikimedia Commons -
slavery10
Ο «Ύμνος της Μάχης της Δημοκρατίας» είναι ένα δημοφιλές αμερικανικό πατριωτικό τραγούδι που έγραψε το 1861 η συγγραφέας Julia Ward Howe, πολέμιος της δουλείας και σύζυγος του Samuel Gridley Howe.
Wikimedia Commons -
slavery11
Hiram Powers, Η Ελληνίδα σκλάβα, περ. 1900–1912. Φωτογραφία από αρνητικό σε γυάλινη φωτογραφική πλάκα. Detroit Publishing Co.
Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου -
slavery12
Η Ελληνίδα Σκλάβα, παριανή πορσελάνη της εταιρείας Minton, αντίγραφο του διάσημου αγάλματος του Αμερικανού γλύπτη Hiram Powers (1848). Ύψος 35,5 εκ.
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα -
slavery13
Η Ελληνίδα Σκλάβα, παριανή πορσελάνη της εταιρείας Minton, αντίγραφο του διάσημου αγάλματος του Αμερικανού γλύπτη Hiram Powers (1848). Ύψος 35,5 εκ.
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
Η Ελληνίδα Σκλάβα, έργο φιλοτεχνημένο από τον Αμερικανό γλύπτη Hiram Powers που ζούσε στη Φλωρεντία, είναι ένα από τα πιο διάσημα γλυπτά στην Αμερική του 19ου αιώνα. Το ολόσωμο γυναικείο γυμνό, που χρονολογείται μεταξύ 1841 και 1843, αναπαριστά μια νεαρή Ελληνίδα απογυμνωμένη και αλυσοδεμένη σε ένα σκλαβοπάζαρο — μια αναφορά στις φρικαλεότητες που διέπραξαν οι Οθωμανοί κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης. Κατ’ επέκταση, σύντομα συνδέθηκε με τη μακρόχρονη διαμάχη για τη δουλεία στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Ελληνίδα Σκλάβα έκανε περιοδεία σε πολλές αμερικανικές πόλεις από τη Βοστώνη μέχρι τη Νέα Ορλεάνη μεταξύ 1847 και 1849, και πάλι στη δεκαετία του 1850, όπου προσέλκυσε τεράστια πλήθη και προκάλεσε ξεσπάσματα διαμαρτυρίας αλλά και επαίνους.
R. Thew, “The Greek Slave from the original statue at the Dusseldorf Gallery (New York),” Cosmopolitan Art Journal, 1857.
Λιθογραφία. Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου
Hiram Powers. Φωτογραφία εποχής.
GraphicaArtis/Corbis
Η Ελληνίδα Σκλάβα ήταν επίσης το κεντρικό έκθεμα στο περίπτερο των Ηνωμένων Πολιτειών στη Μεγάλη Έκθεση του 1851.
John Absolon, View in the East Nave (The Greek Slave, by Powers; from Recollections of the Great Exhibition). Day & Son Ltd. (London 1851).
The Metropolitan Museum of Art
Καρικατούρα του σατυρικού περιοδικού Punch βασισμένη στην Ελληνίδα Σκλάβα.
John Tenniel, The Virginian Slave, 1851. Punch Limited
Πρώτη έκδοση της Καλύβας του Μπάρμπα Θωμά
Harriet Beecher Stowe, Uncle Tom’s Cabin; Or, Life Among the Lowly (Βοστώνη 1852).
Wikimedia Commons
Δημήτριος Ζωγράφος, Πτώσις της Κωνσταντινουπόλεως, 1836—1839.
Υδατογραφία που εικονογραφεί τα Απομνημονεύματα του Στρατηγού Ιωάννη Μακρυγιάννη.
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
Δημήτριος Ζωγράφος, Πτώσις της Κωνσταντινουπόλεως, 1836—1839. Υδατογραφία.
Λεπτομέρεια: η Ελλάδα με τα δεσμά της δουλείας.
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
Harriet Beecher Stowe, Η καλύβη του Θωμά. Μυθιστορία νεωτάτη. Υπό Ερριέτης Βειχερίας Στόβης. Μεταφραστής Ιωάννης Καρασούτσας. Παράρτημα "Πανδώρας". 1860.
Wikimedia Commons
Ο «Ύμνος της Μάχης της Δημοκρατίας» είναι ένα δημοφιλές αμερικανικό πατριωτικό τραγούδι που έγραψε το 1861 η συγγραφέας Julia Ward Howe, πολέμιος της δουλείας και σύζυγος του Samuel Gridley Howe.
Wikimedia Commons
Hiram Powers, Η Ελληνίδα σκλάβα, περ. 1900–1912. Φωτογραφία από αρνητικό σε γυάλινη φωτογραφική πλάκα. Detroit Publishing Co.
Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου
Η Ελληνίδα Σκλάβα, παριανή πορσελάνη της εταιρείας Minton, αντίγραφο του διάσημου αγάλματος του Αμερικανού γλύπτη Hiram Powers (1848). Ύψος 35,5 εκ.
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
Η Ελληνίδα Σκλάβα, παριανή πορσελάνη της εταιρείας Minton, αντίγραφο του διάσημου αγάλματος του Αμερικανού γλύπτη Hiram Powers (1848). Ύψος 35,5 εκ.
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα